24 września, 2021

Czy przetrenowanie wpływa na zdrowie seksualne mężczyzn?

Przetrenowanie występuje, gdy twoje ciało jest narażone na więcej treningu, niż jest w stanie sobie poradzić. Jeśli jest to krótki czas, kilka dni wolnego rozwiąże problem. Ale jeśli jesteś chronicznie przetrenowany i nie masz wystarczającej ilości odpoczynku, może się pojawić zespół przetrenowania, który jest znacznie poważniejszym stanem. Chociaż starasz się o tym nie myśleć, jest ono prawdziwym zjawiskiem i zdarza się częściej niż myślisz. A kiedy nastąpi, wpłynie to negatywnie na twoje zdrowie, a nawet może zakłócić twój wzrost poprzez obniżenie poziomu testosteronu. Pojawią się zaburzenia zdrowia seksualnego takie jak słabsza erekcja i obniżone libido. Innymi słowy, jeśli chcesz zarówno doskonałych wyników treningowych, jak i optymalnego zdrowia, pamiętaj, że regeneracja i odpoczynek są również częścią równania i być może tak samo ważne jak trening i odżywianie.

Przetrenowanie a zdrowie

Ćwiczenia są ważne dla zdrowego stylu życia, ale więcej nie zawsze znaczy lepiej. Jeśli nie odpoczniesz wystarczająco długo, stres wywołany ćwiczeniami już niedługo wydrenuje twój centralny układ nerwowy i zakłóci delikatne procesy biologiczne w organizmie. Na przykład, jeśli często jesteś chory i masz bóle stawów i mięśni, może to być sposób, w jaki twoje ciało może powiedzieć ci, że przetrenujesz się, co nieco cię stonuje. Co więcej, nowe badania sugerują, że przetrenowanie może prowadzić do zapaści metabolicznej, a nawet zaburzeń równowagi neurochemicznej związanych z depresją. Odczujesz zmniejszony popęd seksualny i mogą pojawić się problemy z utrzymaniem stabilnego wzwodu.

Objawy przetrenowania obejmują:

  • Ciągłe zmęczenie
  • Znaczna utrata wagi
  • Zmniejszony apetyt
  • Słaba wydajność pomimo częstych ćwiczeń
  • Wahania nastroju i drażliwość
  • Częste choroby
  • Przedłużająca się bolesność mięśni
  • Zaburzenia zdrowia seksualnego
  • Zaburzenia snu.

Jeśli zauważysz którykolwiek z powyższych objawów, zwłaszcza ich kombinacje, jest bardzo prawdopodobne, że jesteś przetrenowany.

Przetrenowanie obniża poziom testosteronu

Testosteron to męski hormon płciowy, który jest niezbędny do rozwoju płciowego i reprodukcyjnego i jest uważany przez większość naukowców na świecie za najważniejszy męski hormon. Kobiety również produkują testosteron, ale na niższym poziomie niż mężczyźni. U mężczyzn testosteron jest produkowany głównie w jądrach, a niewielka ilość w nadnerczach, a cała ta produkcja jest kontrolowana przez podwzgórze i przysadkę mózgową. Hormon bierze udział w rozwoju męskich narządów płciowych i wtórnych cech płciowych (pogrubienie głosu, powiększenie penisa, wzrost owłosienia twarzy i ciała), a także odgrywa ważną rolę podczas stosunku płciowego, produkcji nasienia, dystrybucja tłuszczu, produkcja czerwonych krwinek, utrzymanie siły mięśni i masy. Produkcja testosteronu osiąga szczyt w okresie dojrzewania, a następnie zaczyna spadać o 1-2% rocznie, zaczynając od około 30 roku życia.Tymczasem czynniki takie jak stres, przetrenowanie i niezdrowa dieta dodatkowo obniżają poziom testosteronu, wpływając na ogólny stan zdrowia i osłabiając zdolność do ćwiczeń, powodując utratę mięśni.

Objawy niskiego testosteronu:

  • Zmniejszony popęd seksualny, zaburzenie erekcji
  • Zmniejszona liczba plemników
  • Depresja i drażliwość
  • Niezdolność do koncentracji
  • Utrata masy mięśniowej i/lub włosów
  • Kości stają się podatne na złamania.

Aby przywrócić erekcję, często nie trzeba czekać na zakończenie leczenia, jeżeli takie zostało podjęte. Niektóre leki mogą być przyjmowane w postaci tabletek które poprawiają krążenie krwi i przewodzenie sygnałów nerwowych i prowadzą do ustąpienia problemu. Narażanie organizmu na większy stres, niż może on znieść, zmniejsza jego zdolność do kontrolowania pewnych procesów, prowadząc do zaburzeń równowagi hormonalnej, takich jak niski poziom testosteronu i wielu innych problemów. A tego wszystkiego można uniknąć, po prostu upewniając się, że odpoczywasz wystarczająco długo i pozwalasz organizmowi na samoregenerację. Pomoże to nie tylko utrzymać wysoki poziom testosteronu, ale także poprawi wydajność, zwiększy wzrost mięśni i poprawi ogólny stan zdrowia.